Kossor är livsfarliga ;)

 Igår så red jag på en häst som heter Sigge, han är 4 år och är en f.d gallopör. Mathilda som äger honom var sjuk så jag erbjöd mig att rida ut på honom. Jag har aldrig ridit honom men det gick helt okej, det var roligt att få rida en ny häst :) Han var jätte lugn i början, lagom frammåt. När vi kom till kossorna som står i en hage vid vägen så fick han panik och kastade sig. Han har aldrig sett kossor förut så jag misstänkte att han skulle reagera på dom. Han ville absolut inte gå förbi. Först så stod han bara och stirrade på dom och det tyckte jag var bra. Så han får lugna ner sig och vänja sig vid att dom liksom står där.
Han gick frammåt nån meter men sen så kastade han sig pånytt, han stannade igen och tittade. Jag fick honom att gå fram en bit igen men den här gången så backade han bara en bra bit tillbaka. Jag bråkade inte speciellt mycket med honom utan tänkte att vi tar det hans egen takt.
Jag pratade med honom hela tiden med bebis röst och så fort han gick frammåt igen så berömde jag honom med klapp, sa duktig kille osv. Efter ett tag när han gått fram och tillbaka typ 20 gånger så gick han sakta närmare och sen så travade han snabbt förbi. Vart riktigt stolt över honom att han gick förbi själv utan att jag liksom hade ''tvingat'' honom förbi om ni föstår vad jag menar ;)
Resten av turen gick det bra, han var lite stressad, på tå men annars var han duktig. Travade på honom i skogen, kände att jag behöver inte gallopera på honom när jag aldrig ridit på honom förut. På tillbaka vägen så fick han syn på en annan häst längre fram som jag inte såg så han kanstade sig och reste sig lite lätt men jag hann agera tillräckligt snabbt för att få kontroll på situationen.
Tog tag i innertygel så mycket jag kunde så han var tvungen att snurra runt, annars hade han skenat iväg med mig. Efter det så försökte han inte springa iväg till den andra hästen igen. Han är inte van vid att ridas ut ensam på så han ville gärna springa till den andra hästen istället för att gå själv. Sen så var det ju det där med kossorna igen, man måste passera dom igen för att komma hem ;)
Den här gången var dom tydligen ännu läskigare, han gjorde exakt som förra gången. Vi höll på likadant som gången innan men det tog bara lite längre tid den här gången men så travade han tillslut förbi precis som förut, lika stolt vart jag igen över honom :) I övrigt så tyckte jag faktiskt att han skötte sig jätte bra, även med kossorna! Han kunde ha gjort mycket värre saker. Grattis till er som orka läsa! // Amanda F ♥
Har ingen bild på Sigge så bjuder på en när jag och Mickey hoppar 1m bara i grimma och grimskaft! ♥

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::